Julian Ursyn Niemcewicz (1758-1841)

Życie
Urodził się w szlacheckiej rodzinie na Litwie, jako młodzieniec znajdował się pod opieką Adama Czartoryskiego co zapewniło u możliwość edukacji w Szkole Rycerskiej, został później jego adiutantem, podróżował z nim po kraju, odbył także sfinansowaną przez Czartoryskiego podróż za granicę. Został posłem na Sejm Czteroletni. Aktywnie brał udział w życiu politycznym, w swych utworach podejmował ważne kwestię dotyczące kraju. Uczestniczył w tworzeniu Konstytucji 3 maja. Współtworzył "Gazetę Narodową i Obca", współpracował z "Towarzystwem Przyjaciół Nauk", włączył się do powstania listopadowego, po klęsce emigrował do Paryża, gdzie zmarł po kilku latach.
Był autorem m.in:
Władysław pod Warną (1788)
Kazimierz Wielki (1792)
Powrót posła (1791)
Puławy (1802-1804, wyd. 1855)
Śpiewy historyczne
Cztery pory życia człowieka - poemat
Dzieje panowania Zygmunta III
Lejbe i Siora, czyli Listy dwóch kochanków
Źródła:
1. „Oświecenie. Słownik literatury polskiej” Teresa Kostkiewiczowa
2. „Leksykon Literatury Polskiej dla uczniów i nauczycieli. Oświecenie” Marcin Cieński
3. Literatura Polska. Przewodnik Encyklopedyczny tom I
Według klasyfikacji Zofii Sinkowej utwór ten jest powieścią obyczajową, jednak jak pamiętamy z artykułu Powieść Oświeceniowa w Polsce –wprowadzenie, jest to gatunek dość nieregularny. Utwór Niemcewicza posiada również cechy romansu sentymentalnego , czemu dowodzi zastosowana forma prezentacji treści- powieść epistolarna, oraz sposób przedstawienia uczucia łączącego tytułowych bohaterów. Utwór ten został wydany w 1821 roku w Warszawie.
W przeciwieństwie do większości powieści obyczajowych "Lejbe i Siora" pełni funkcję moralizatorską. Niemcewicz był wielkim patriotą, brał czynny udział w życiu politycznym i społecznym kraju, "Lejbe i Siora" stanowi głos autora w prowadzonej wówczas dyskusji nad kwestią żydowską.
Autor postulował by włączyć żydów w społeczeństwo polskie, jednak przy zachowaniu pewnych odrębności tak religijnych jak i narodowych. Program ten wpisany jest właśnie w dialog powieści. Poglądy autora przedstawiają oczywiście postacie pozytywne, a więc "Polacy starozakonni"- Tytułowy Lejba, oświeceniowy właściciel manufaktur zatrudniający żydowską młodzież, Siora, jego uczennica i ukochana, mądry starzec Abraham, oraz zaprzyjaźniony z Lejbą hr. Tenczyński.
Słuszności tego programu dowodzi miłość tytułowych bohaterów, ojciec dziewczyny dąży wszelkimi środkami do wydania jej za mąż Jankielowi-uwielbianemu przywódcy chasydów- była to sekta religijna, szerząca fanatyzm i przesądy wypaczające nauki Starego Testamentu, Niemcewicz uważał, że należy ludność żydowską uwolnić spod ich wpływów.
Dzięki niezmiennej postawie Siory, pomocy Tenczyńskiego i interwencji Abrahama (otworzenie oczu współwyznawcą na konsekwencje działań Jankiela) wszystko kończy się szczęśliwie zarówno dla kochanków jak i dla nawróconego ojca Siory.
W przeciwieństwie do większości powieści obyczajowych "Lejbe i Siora" pełni funkcję moralizatorską. Niemcewicz był wielkim patriotą, brał czynny udział w życiu politycznym i społecznym kraju, "Lejbe i Siora" stanowi głos autora w prowadzonej wówczas dyskusji nad kwestią żydowską.
Autor postulował by włączyć żydów w społeczeństwo polskie, jednak przy zachowaniu pewnych odrębności tak religijnych jak i narodowych. Program ten wpisany jest właśnie w dialog powieści. Poglądy autora przedstawiają oczywiście postacie pozytywne, a więc "Polacy starozakonni"- Tytułowy Lejba, oświeceniowy właściciel manufaktur zatrudniający żydowską młodzież, Siora, jego uczennica i ukochana, mądry starzec Abraham, oraz zaprzyjaźniony z Lejbą hr. Tenczyński.
Słuszności tego programu dowodzi miłość tytułowych bohaterów, ojciec dziewczyny dąży wszelkimi środkami do wydania jej za mąż Jankielowi-uwielbianemu przywódcy chasydów- była to sekta religijna, szerząca fanatyzm i przesądy wypaczające nauki Starego Testamentu, Niemcewicz uważał, że należy ludność żydowską uwolnić spod ich wpływów.
Dzięki niezmiennej postawie Siory, pomocy Tenczyńskiego i interwencji Abrahama (otworzenie oczu współwyznawcą na konsekwencje działań Jankiela) wszystko kończy się szczęśliwie zarówno dla kochanków jak i dla nawróconego ojca Siory.
Źródła:
1. „Oświecenie. Słownik literatury polskiej” Teresa Kostkiewiczowa
2. „Leksykon Literatury Polskiej dla uczniów i nauczycieli. Oświecenie” Marcin Cieński
3. Literatura Polska. Przewodnik Encyklopedyczny tom I
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz